Historie kerk Delfstrahuizen Historie kerk Delfstrahuizen

In 2008 vierden we het 100 jarig bestaan van de kerk in Delfstrahuizen. Maar de kerk heeft nog een veel langere historie. Oorspronkelijk  stond het kerkje op de begraafplaats aan het Tjeukemeer. Hoe het er uit heeft gezien is niet bekend alleen is er één tekening, maar foto’s zijn er nooit van gemaakt. De nieuwe kerk is in 1908 gebouwd.

Op foto’s is het prachtige oude interieur nog te zien. Helaas is het in 1963 gemoderniseerd al het oude werd er uitgehaald om te worden vervangen door nieuwe banken doopvont, knielbankje, avondmaalstafel en nieuwe tekst borden. In de jaren tachtig is een en ander weer in oude staat teruggebracht.

Tot in de jaren 60 stond er een consistorie achter de kerk. Wanneer het precies is geweest staat niet genoteerd maar op een avond was er jongensvereniging. Aan het begin van de avond, iedereen was er al, ontstond er een gasontploffing (w.s. door een gaslek). Alle jongens kwamen met de schrik vrij maar het hele gebouw was total los en moest afgebroken worden. De huidige consistorie  “het Anker”  wordt tot op de dag van vandaag nog veel gebruikt.

Bron: Tusken Tsjukemar en Tsjonger deel 1 en 2