Activiteitencommissie verslag rommelmarkt Activiteitencommissie verslag rommelmarkt

ACTIVITEITENCOMMISSIE

Braderie Rommelmarkt  2024 verslag
Zaterdag 13 april was er weer een Braderie Rommelmarkt gepland bij de Johannestsjerke. Er werden vele voorbereidingen getroffen. De borden geplaatst en de posters opgehangen in de regio. Ook via de website, kerk app, kerkblad, facebook, kranten enz. hebben we deze markt aangekondigd. Vanaf maandag 8 april konden de goederen ingeleverd worden. Samen hebben we appeltaarten gebakken. Altijd een feestelijk gebeuren. Met onze groep en heel veel vrijwilligers werden er appels geschild, bakblikken gevuld en mooi afgewerkt met reepjes deeg. Klaar voor de bakkers: Wieke, Margje, Elly, Grietje, Femmy, Petra en Mientje. Er werden  3 bakplaten met deeg en appels gevuld voor de verkoop in ons restaurant.
Donderdagmiddag hebben we met hulp van sterke mannen de tafels klaar-gezet en de goederen uit de garage gehaald. Kleine spullen in de Rank en de grote goederen op de kar. Deze  kar werd zaterdagochtend geleegd op het plein. Vrijdag werd alles uitgepakt en mooi neergezet in de Rank.
Kleding en speelgoed werd gesorteerd.
Lammert en Aaltje waren aanwezig om de boekenstand in te delen.
Zaterdagochtend waren we vroeg uit de veren want alles moest nu tot in de puntjes verzorgd worden. Voor de hamburgers en poffertjes werd de partytent opgezet. Bedrijfjes uit de regio kwamen om hun goederen uit te stallen. Nico Zwart de imker, Niesje Vaartjes van zorgboerderij de Alde Stelle , Wilma Boersma van  Fleis fan de Marwei, Etherische oliën van Eline Harders-Lageveen en JoJo kinderfeestjes. Jolanda Pekema had oud Hollandse spelletjes meegenomen. Dit was voor de kinderen en ouderen erg leuk en gezellig. De stand met buitenplantjes werd klaargemaakt door Douwe en Mintsje. Bij hen kon je ook raden op een mand met bloemen. Deze mand werd gewonnen door Janneke Lageveen. De eerste kopers stonden al vroeg voor het lint te wachten. 10 uur stond alles er keurig bij en werden de linten weggehaald. Er kwamen mensen en er gingen weer mensen weg met hun gekochte goederen. Zo bleef het gezellig.
We hebben een rondje draaiend rad gedaan. 4 rondes met elk drie prijzen.
Het was een mooi gezicht hoe iedereen zich had verzameld in de hal van de Rank toen het rad begon te draaien. Met behulp van kinderen en Geeske als extra omroeper in de zaal werden de prijzen naar de winnaars gebracht.
In de Rank hadden we een restaurant gemaakt. Daar serveerden we koffie/thee/frisdrank met onze eigen gebakken  appeltaart.
Bettie en Ymkje verkochten op de bakkerskraam appeltaarten, suiker en krentenbroden. Ook mocht je bij hen raden op de boodschappenmand aangeboden door Spar van Zwol. Nienke van Milgen heeft deze mand gewonnen. Bij Nieske konden de kinderen grabbelen en mocht je raden op de taart gebakken door Femmy. Deze taart heeft Hendrik Hoekstra gewonnen. Janke, Gretha, Marjan en Margje waren de verkopers in de Rank van huishoudelijke artikelen enz.
Douwe en Sjoerdtsje hadden de “ antieke“  spulletjes in de handel,
Mientje, Grietje en Femmy regelden alles in de keuken en het restaurant.
Buiten bakten Elly en Nienke hamburgers en er waren poffertjes.
Janneke en Ietske verkochten de ingebrachte kleding en het speelgoed.
We hadden ook ingebracht handwerk: Truien sjaals, mutsen enz. gemaakt door Jet Modderman. Dat je op de leeftijd van 95 jaar nog zoveel breiwerken maakt is heel bijzonder. Janke heeft de niet verkochte gebreide spullen meegenomen. Samen met haar vriend Sieds gaat ze naar Roemenië. Daar zijn gebreide mutsen sjaals en truien erg nodig.
Van Renske van Stralen kregen we ook erg  mooi handwerk. Zeepje met een mooi haakwerk en een sprei. Handwerksters, bedankt voor jullie inbreng.

Gauke, Hans, Anske en Pier verkochten de grote goederen en de elektrische apparaten.
Na de markt hebben Hennie en Wiepie, Gerrit en Grietje nog goederen uitgezocht voor de verkoop in de winkeltjes van Dorcas.
Oene Lageveen heeft het oud ijzer voor ons weggebracht. Dit leverde € 70,-  op. Pier heeft  na de markt nog voor € 130,-  goederen verkocht via marktplaats.

Helaas moest er toch nog wat afgevoerd worden naar het milieuterrein in Joure. Met de veekar van Hendrik Lageveen is dit op maandagochtend geregeld door Douwe, Hans, Hendrik en Hendrik.

We zijn ontzettend dankbaar dat iedereen op zijn eigen wijs meehelpt om de Braderie Rommelmarkt tot een succes te maken.
De markt heeft het mooie bedrag van € 2070,-  opbracht.

Een dankbare groet van „de froulju“ van de Activiteitencommissie